reklama

Spravte si z Visty Windows XP

Nielen zmenou vzhľadu, ale naozaj. Čo nás čaká pri tejto zdanlivo jednoduchej ceste dolu grúňom (môj preklad termínu downgrade a pôvodný nadpis článku)? Pomôže nám na nej podpora Microsoftu či výrobcu počítača - alebo ani nie? Skúsil som, videl som, zvíťazil som - ale bolo to vydreté víťazstvo...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Asi som konzervatívec, moje XP-čka sa stále tvária ako Windows 98 (grafický dizajn XP je podľa mňa pod psa, uprednostňujem tému Classic) a prvé,čo po inštalácii operačného systému robím, je vypínanie kadejakýchanimácií a grafických fičuriniek. Nečudo, že Vista ma príliš nelákala...Ale kúpil som si ju. Musel som - model notebooku, ktorý som si vyhliadol, výrobca v inej konfigurácii než s predinštalovanou Vistou Business neponúkal. Frflal som, ale nepomohol som si. Utešilo ma, že Vista Business (a Ultimate) umožňuje downgrade na XP Professional. Nebyť toho, možno kúpim iný notebook - mnou profesionálne využívané programy podporu Visty nahlas nepropagujú, niektoré staršie by asi bežali len v "kompatibilnom móde" Visty (a ich nové verzie by môj notebook parádne predražili). Okrem toho som počul nepekné veci o občasných problémoch ďalšieho "najlepšieho OS" od MS. Ale keď som už mal Vistu nainštalovanú, vyskúšal som si ju.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je krajšia než XP a fungovala dobre - za tú chvíľu hrania sa (iba s "panenským" systémom a predinštalovanými MS Office) spadla len raz a zo trikrát ma nechala chvíľu čakať, kým sa jej uráčilo odpovedať. Na nastavenia som (okrem vypnutia indexovania) nesiahal, ale aj "v plnej grafike" bežala pomerne rýchle, takmer rovnako rýchle ako dva roky nepreinštalovávané XP-čka na trochu slabšom hardvéri môjho starého stolného počítača. Niekomu by to k šťastiu stačilo, mňa to však utvrdilo v rozhodnutí ostať pri XP. Popozeral som na fórach, ako sa taký downgrade robí, a prekvapil ma nedostatok serióznych informácií o postupe, podmienkach či problémoch. Aj to, čo som našiel, si často protirečilo. A tak som pre istotu zavolal do Microsoftu. Ochotne a bez otázok poradili, ako postupovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočne jednoduché. Preformátovať disk (to je odporúčanie z hot-line MS!), zohnať si inštalačky XP Pro (samozrejme stačia "použité", z krabice alebo OEM), nainštalovať nový OS a zavolať do Microsoftu kvôli jeho aktivácii. A k Viste sa možno kedykoľvek vrátiť. Pomyslel som si, to zvládne aj úplný amatér. Ale zabudol som na Murphyho zákony...

Prvý problém: chcel som si zálohovať Vistu. Známy výrobca počítačov totiž k notebooku nepriložil žiadne inštalačné médiá. Na pohľad nič zložité, systém má ponúknuť vytvorenie inštalačiek aj kompletnej zálohy. Ale oops, k vytváraniu inštalačných médií som sa v "brandovanej" Viste s doplnkami od dodávateľa notebooku nevedel dostať. Tak som sa pustil najprv do kompletnej zálohy. Trochu ma prekvapilo, keď po napálení prvého dvd systém žiadal vložiť prvé dvd a pásik "postupu práce" skočil kúsok nazad. Po niekoľkých takto napálených dvd-čkach som usúdil, že som napálený, zrušil som to, nepodarenú zálohu zahodil a začal nové pátranie na webe. Rady k môjmu problému som sa nedočkal, nepochodil som ani na hotlajne MS či výrobcu notebooku: bol podvečer, a oni fungujú len v pracovnej dobe! Večer či cez víkend máte proste smolu... Ďalšie hľadanie na webe, inštalácia Acronis TrueImage, a záloha bola za chvílu hotová. Na podstatne menšom počte médií, než odhadovala Vista. Asi ju to zahanbilo, lebo vzápätí v "zálohovacom" okne zmenila užívateľské rozhranie a ponúkla vytvorenie inštalačných médií. A na moje príjemné prekvapenie ich aj úspešne vytvorila. Hurá, prvý krok úspešne zvládnutý, a trvalo to len pár hodín...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasledovalo zháňanie inštalačiek XP Pro. Doma som mal len Home verziu, priatelia takisto, chvíľu trvalo, kým som si požičal "profesionálne" XP-čka (s integrovaným SP1). Inštalačné médiá sa dajú zohnať aj cez dodávateľa notebooku (aspoň toho môjho), ale trvá to vraj dosť dlho a ja som mal naponáhle. Inštalácia sa mi teda rozbehla, ale po chvíli program zahlásil, že nevie nájsť žiadny harddisk. Och, ani som si neuvedomil, že XP-čka sú také prastaré, že ešte v SP1 nepoznajú SATA disky. A z hotline Microsoftu ma zabudli upozorniť, že potrebujem verziu inštalačiek s integrovaným SP2 alebo aspoň SATA ovládače. Čo ich mohlo napadnúť, SATA disky sú dnes bežný hardvér. Bol víkend, hot-line off-line, šanca zohnať iné XP-Pro nulová. Znovu pátranie na webe, našiel som pár rád na spustenie ovládačov počas inštalácie alebo na prepnutie do ATA módu (a po inštalácii nazad do SATA). Asi by to fungovalo, ale natrafil som aj na možnosť vytvorenia inštalačného CD podľa vlastných predstáv a potrieb. Nainštaloval som si teda na stolný počítač nLite, zo stránok výrobcu notebooku som si stiahol všetky potrebné ovládače (pre SATA, grafickú kartu, touchpad, zvukovku a sieťovky) i doplnkové programy, nahral som si na disk inštalačky XP, slovenčinu pre ne aj SP2 a všetko som to v nLite zmiešal dokopy. Vyhodil som pár zbytočností (najmä nepotrebné ovládače a tie súčasti Windows, ktoré zásadne nepoužívam), nastavil niektoré predvoľby a napálil som to na CD.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A hurá, inštalácia beží ako hodinky. Nielen beží, aj úspešne dobehne. Vrátane nainštalovania (takmer) všetkých potrebných ovládačov. Chcem doplniť najnovšie záplaty, ale ouha, sieť nefunguje. Hardvér je v poriadku, s Vistou sieť bežala. Chvíľa pátrania a výsledok: systém si neprevezme od routra IP-adresu. Preinštalovanie ovládača sieťovej karty nepomáha. Ďalšie zháňanie rád, preinštalovanie celého OS (zbytočné). Tiché kliatby a v pondelok ráno telefonát na hot-line dodávateľa notebooku. Na moje potešenie dostávam okamžite dobrú radu: napáliť si najnovšiu verziu BIOSu. To ma veru nenapadlo - nielenže som notebook práve vybalil novučičký z krabice, ale Vista fungovala bez problémov. S miernym údivom som si zo stránok výrobcu stiahol BIOS verzie F9, nainštaloval som ho (bežnou inštaláciou priamo z prostredia Windows) namiesto pôvodného F2 (!!!) - a po reštarte všetko bežalo ako sa sluší a patrí.

Posledný krok: aktivácia "ponížených" Windows. Telefonát na príslušnú linku Microsoftu (číslo je tuším aj v okne aktivácie), dievčina s milým hlasom sa zbytočne nevypytuje na dôvody môjho počínania, vypýta si kľúč Visty a akýsi čudný 50-miestny kód vygenerovaný mojím notebookom. Potom mi nadiktuje aktivačný kód XP-čiek. Zadám ho do príslušného okna - a je to!

Uff, trvalo to pekných pár hodín. Teoreticky sa to dá stihnúť možno aj za necelú hodinu: ak by som nepotreboval zálohovať Vistu (alebo keby mala fungujúce zálohovanie), keby mi na hotline Microsoftu hneď povedali, že ak mám SATA disk, potrebujem inštalačky XP-pro s SP2, keby výrobca dodával notebook s aktuálnym BIOS-om... ale, ako vravia Česi, "kdyby jsou chyby". Na druhej strane mám pre XP prispôsobené inštalačné médium (verím, že ho ani nebudem potrebovať), možnosť kedykoľvek prejsť na Vistu a v neposlednom rade tému na článoček do blogu.

Poučenie z krízového vývoja: ak už Vistu máte nainštalovanú a ako-tak vyhovuje, ostaňte pri nej - po vypnutí všetkých blbostí bude aj na bežnom hardvéri dosť svižná a snáď i spoľahlivá. Ak Vás však núdza (v podobe slabšieho hw či starších kúpených programov), túžba po jednotnom programovom prostredí na rôznych počítačoch či mladícka nerozvážnosť doženie k ceste dolu svahom (čo je jeden z možných prekladov termínu "downgrade"), zaktualizujte si BIOS, pripravte si ovládače pre XP a ak máte SATA disk, inštalačky Windows uprednostnite s integrovaným SP2. Nerátajte s tým, že Vám cez víkend či po pracovnej dobe niekto z oficiálnej podpory výrobcov pomôže a k informáciám z rôznych fór pristupujte kriticky - síce ma zachránili (odporúčaním TrueImage a nLite), ale našli sa tam aj nesprávne tvrdenia.

Na záver ešte pár poznámok. Pred časom som si na virtuálny stroj inštaloval aj Linux (potreboval som robiť s programom, ktorý nemá "windowsovskú" verziu), v porovnaní s touto inštaláciou Windows to bola úplne jednoduchá a bezproblémová záležitosť. Ostávam síce "windowsák" (lebo iné moje programy zase nie sú v linuxovej ani "jablčnej" verzii a na "okná" som si už zvykol), ale odteraz považujem všeobecné tvrdenia o komplikovanej inštalácii Linuxu za mýtus. A pre tých, ktorí uprednostnili XP, no túžia po nežnej kráse prostredia Visty: aj na to je riešenie...

Henrich Pifko

Henrich Pifko

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Architekt, cyklista, bratislavčan, občas naštvaný občan... Zoznam autorových rubrík:  LampáreňTechnológieNeveľmi vážneNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu